Monday, April 15, 2013

Kursus Pra-Perkahwinan

Assalamualaikum.

Alhamdulillah selesai sudah Kursus Pra Perkahwinan di Mahligai Firdaus pada hari sabtu dan ahad (13&14 April). Fuh ! memang penat tapi menyeronokkan. Banyak sangat ilmu yang kita akan dapat bila pergi kursus kahwin ni. Walaupun aku belum lagi nak kawen dalam masa terdekat ni tapi bak kata orang sediakan payung sebelum hujan. Memang ada plan tapi belum ada rezeki. Kita hanya merancang tapi Tuhan yang menentukn segala-galanya. Aku pergi HARUSS lah dengan pasangan. Ade jugak ajak member2 pegi sama-sama. Bercouple-couple tapi pasangan dorang tak nak kata nya awal lagi and nak pergi berdua je lah apa-apa jelah. whatever. Aku pun sebenarnya tak ada niat lagi nak pergi kursus tu sebab rasanya terlalu awal kan. Tapi En. Abg dah ajak pergi sebab katanya start bulan June ni lepas pendaftaran akan ada exam and masa dalam kursus pun ada jugak diberitahu mcm tu dalam keratan akhbar lah yg mengatakan ada exam bulan June nanti. tapi ktrg pergi kursus ni bukan sebab nak elak dari ambil exam tapi memang ktrg nak ambil awal nnti bila wedding dah nak dekat baru sebok2 pikir kusus kawen bagai. so ktrg dah buat persiapan awal. hehe. Kursus kat sini bole dikatakan ok lah sebab yuran pun cuma RM80 SHJ ok ! siap makan minum semua ada. Penceramah boleh tahan kelakar die ! buat pecah perut aku ni tak berhenti-henti gelak. Yang aku paling suke masa slot ke-2 Akidah & Ibadah iaitu Puan Nurul Huda (Penceramah bebas-Tauliah JAKIM) & Komunikasi suami isteri -Ustaz Abdullah Hashim(JAWI,bhgian perkahwinan) memang kelakar abes. Tak sempat kau nak berhenti gelak dah smbung lagi. ade jugak lari dari topik tapi tu aku tak kesah atleast tak keluar dari bab kawen. hehe. Memang banyak sangat ilmu kite ley dapat sebelum melangkah ke alam perkahwinan. Mcam2 persediaan yang kite kene buat.FUHH ! duit pun adalah satu sebab kenapa aku belum nak kawen lagi. haha. Tapi yang paling tak bess topik adalah slot yg ke 3 iaitu bab cerai-cerai. aiyoo. sape yang suka bcerai kan.

SABTU :

2.30pm-4.30pm - Pengurusan Stress dan Konflik/Pengurusan Kesihatan
                          - Tuan Haji Sani (Penceramah Kesihatan-Tauliah JAKIM)

4.30pm-5.00pm - Solat Asar / Minum petang

5.00pm-7.00pm - Akidah & Ibadah
                          - Puan Nurul Huda (Penceramah bebas - Tauliah JAKIM)

AHAD :

9.00am-11.00am - Akhlak & Hubungan Dalam Keluarga
                           - Ustazah Wan Ngah ( JAWI - Bhgian Saudara Baru)

11.00pg-11.30pm - Minum pagi

11.30am-1.30pm - Perkhidmatan Runding Cara di Jabatan Agama Islam & Pembubaran Perkahwinan
                            - Ustaz Abd Malek (Penceramah Tauliah JAKIM)

1.30pm-2.30pm - Solat Zohor / Makan Tengahari

2.30pm-4.30pm - Pengurusan sumber keluarga,Kewangan Dan Masa,Komunikasi Suami Isteri
                         - Ustaz Abdullah Hashim (JAWI - Bhg Perkahwinan)

4.30pm-5.00pm - Minum Petang / Solat Asar

5.00pm-7.00pm - Perkahwinan & Prosedure
                          - Ustaz Khori (JAWI - Bhg Perkahwinan)

Ktrg jugak diberi buku ni. UStazah cakap kalau yang lambat lagi kawen tu nanti dah nak dekat kawen bukak2 la buku ni baca balik. haha.



Nilah gamba kami berdua semasa mengikuti kursus perkahwina. cute tak? hahaha . *tangan didada mata keatas* 


Disebab kan aku terlalu penat dan tak banyak berehat jadi nye isnin aku MC. hahaha. jangan jadi mcm aku , hihihi..

okey ! itu je aku nak kongsi kan pengalaman manis aku dan dia semasa kursus perkahwinan baru ni . bubyee !

No comments:

Post a Comment